دانلود مقاله

آشنایی با بانک های اطلاعاتی تمام متن

آشنایی با بانک های اطلاعاتی تمام متن

در این مقاله به معرفی بانکهای اطلاعاتی معروف می پردازیم :

بانک اطلاعاتی scopus چیست ؟

مجموعه بانک اطلاعاتی scopus از مجموعه بانک های استنادی علوم است که توسط شرکت Elsevier  منتشر می شود و پس از web of science  که توسط ISI تولید می شود،دومین نمایه استنادی علوم محسوب می گردد . منظور از نمایه نامه استنادی علوم ، بانک اطلاعاتی است که علاوه بر چکیده مقالات ، دارای فهرست رفرانس ها(منابع) هر مقاله نیز بوده و بدین ترتیب امکان محاسبه تعداد ارجاعات (استنادات با citation  ها) به هر مقاله را فراهم می کند. بدین ترتیب می توان دریافت هر مقاله در این مجموعه ، تاکنون چندین بار مورد ارجاع و استناد توسط سایر مقالات قرار گرفته است و یا به عبارت دیگر چندین با توسط سایر مقالات مورد رفرانس واقع شده است که این خود می تواند شاخصی از کیفیت مقاله باشد.

این مجموعه در برگیرنده بیش از17000 عنوان مجله از موضوعات مختلف است فلذا پوشش مجلات آن تقریبا دو برابر web of science  بوده و به همین علت گزارش استنادات و ارجاعات به دست آمده از آن دقیق تر است. جالب این است که مجموعه scopus  در بر گیرنده تمامی مجلات ایندکس شده در مدلاین است و به عبارت دیگر 100% مقالات مدلاین را در بر می گیرد.

از آنجا که پوشش مجلات Scopus  با مجموعه های Web of science  و دیگر بانک ها متفاوت است ممکن است برخی همکاران تعداد متفاوتی از مقالات خود را در این جداول ملاحظه کنند که این امر طبیعی و مربوط به پوشش مجلات  Scopusاست.

آشنایی با پایگاههای اطلاعاتی – SID

در عصر اطلاعات و جهانی که هر گونه توسعه منوط به دستیابی مستمر و علمی به اطلاعات است ، ساماندهی و پردازش اطلاعات و مقالات علمی منتشر شده در نشریات علمی-پژوهشی اهمیتی خاص یافته است . بر این اساس جهاد دانشگاهی در تاریخ 16 مرداد 1383 اقدام به افتتاح مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نمود. اهداف تاسیس این مرکز آنچنان که در اساسنامه آن آمده است “ترویج و اشاعه اطلاعات علمی ، گسترش و ارتقاء خدمات اطلاع رسانی به محققان ، سرعت بخشیدن به کاوش های علمی و افزایش اثر بخشی تحقیقات در کشور است”.

مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی تحت نظارت شورای علمی ، خدمات خود را از طریق پایگاه اینترنتی www.SID.ir به عنوان بانک اطلاعات علمی کشور و در آینده نزدیک در سطح منطقه ارائه می دهد و تلاش نموده از تجربه های مشابه در داخل و خارج از کشور جهت بهبود ، روزآمدی و جامعیت اطلاعات استفاده کند.

خدمات عمده پایگاه SID  عبارتند از:

–          جستجو و ارائه مقالات نشریات علمی – پژوهشی کشور

–          دسترسی به متن کامل (Full text) مقالات

–          معرفی و ارائه مقالات نشریات ایرانی نمایه شده در ISI

–          دسترسی به مجموعه مقالات محققان ایرانی چاپ شده در نشریات بین المللی

–          سرویس گزارش های استنادی نشریات علمی – پژوهشی کشور(jcr) از طریق شاخص تاثیر(Impact Factor) و شاخص آنی (Indec immediacy)

–          معرفی نشریات و نویسندگان مقالات پر استناد

–          سرویس ارسال الکترونیکی مقالات(  (online submissionورهگیری پیشرفت کار تو سط نویسندگان

–          خدمات دیگر

پایگاه SID  به ارتباط دو سویه با محققان ، پژوهشگران و اصحاب نشریات علمی – پژوهشی اعتقاد راسخ دارد و بر این اساس آخرین فعالیت های پایگاه را در معرض دید و نقد صاحب نظران قرار می دهد.

 

بانک جامع فیلم سلامت چیست ؟

سامانه چند رسانه ای فیلم های آموزشی پزشکی و بهداشتی جهت اطلاع رسانی در حوزه بهداشت و درمان با هدف افزایش سطح آگاهی عمومی, با همکاری معاونت تحقیقات و فن آوری و معاونت بهداشتی و با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مساعدت سازمان صدا و سیما و شبکه‌های استانی راه‌اندازی گردیده است. در این سامانه فیلم های آموزشی – بهداشتی درزمینه های تغذیه سالم ، تنظیم خانواده ، دخانیات ، اورژانس حامیان سلامت ، ورزش ، سلامت مادران ، بیماری واگیر، دکتر سلام و غیره گنجانده شده است.

پایگاه اطلاعاتی Science direct  چیست ؟

Science Direct یک پایگاه اطلاعاتی تمام متن علمی است که مقالات و کتاب های به دقت بازبینی شده Peer-reviewed را به شما پیشنهاد می دهد.در حال حاضر بیش از 9.5 میلیون مقاله و فصل های کتاب در آن موجود است. نام شركتElsevier  در سال 1580، زماني كه لوئيس الزوير(Lowys Elsevier) شروع به فروختن كتاب به دانشجويان كرد مطرح شد. Elsevier يكي از اولين ناشراني است كه به چاپ مجلات علمي و شرح وقايع علمي پرداخته است. نويسندگاني كه با Elsevier همكاري داشته اند از نامداران روزگار خود بوده اند كه مي توان از اسكاليجر(Scaliger)، گاليلئو (Galileo) ، اراسموس (Erasmus) و دكارت (Descartes) نام برد.شعبه اصلي Elsevier Science در آمستردام هلند مي باشد.

ٍElsevier يك ناشر چند رسانه اي پيشرو مي باشد كه محصولات و خدمات علمي، فني و پزشكي را در سراسر دنيا منتشر مي كند.Elsevier  بيش از 200000 محصول و خدمات ارائه مي دهد كه شامل مجلات، كتابها، محصولات و خدمات الكترونيكي، پايگاههاي اطلاعاتي مي باشد و هر سال  بيش از 1600 نشريه و 1200 كتاب را  منتشر مي نمايد.

 

ScienceDirect: يك سرويس اطلاعاتي الكترونيكي پيشرو مي باشد كه به وسيله آن به بيش از 1700 مجله علمي، فني، پزشكي به صورت تمام متن (fulltext) دسترسي پيدا مي كنيد. به بيش از 59 ميليون چكيده مقالات علمي دسترسي پيدا مي كنيد. با مقالات بيش از 120 ناشر ديگر ارتباط  برقرار مي كنيد.دسترسي به مقالات آن طبق اشتراك دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال 1999 به بعد مي باشد.

این پایگاه شامل منابعی در زمینه­های تقريباً تمامي موضوعات بخصوص علوم پايه ، علوم محض، كشاورزي ، فني و مهندسي، علوم پزشكي ، اقتصاد و علوم انساني و علوم اجتماعي می­باشد.

آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي – PubMed

PubMed یکی از محیط های جستجو و بازیابی منابع حوزه ی علوم پزشکی در وب جهان گستر (World Wide Web )است که توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI=National Center for Biotechnology Information) واقع در کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا (NLM) تهیه شده است. این ابزار، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی مدلاین (Medline) را مجاناً در اختیار کاربران فراهم ساخته است.هم اکنون این پایگاه اطلاعاتی بیش از 16 میلیون مقاله از 4500 نشریه در رشته های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، دامپزشکی و علوم پایه (پیش بالینی) منتشر شده در آمریکا و هفتاد کشور جهان را دارا می باشد.پوشش این پایگاه از نظر تاریخ به 1955 بر می گردد.

pubMedﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای ازﻣﻘﺎﻻت ﺑﺎﻧﻚ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲﻣﺪﻻﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂﻣﺮﻛﺰﻣﻠﻲاﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﻮﻟﻮژی درﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﻲ ﭘﺰﺷﻜﻲ آﻣﺮﻳﻜﺎ(NLM)ﺗﺎﺳﻴﺲﮔﺮدﻳﺪهاﺳﺖ.اﻳﻦﺳﺎﻳﺖ ﺑﺎ آدرس  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘﻴﺎﺑﻲاﺳﺖ.

جستجو در این پایگاه به دو صورت امکان پذیر است:

1-جستجوی ساده:

تنها کافی است کلیدواژه مورد نظر خود را در search bar  جلوی for نوشته و enter را بزنیم یا کلیک کنیم

این بانک به طور خودکار واژه ها را توسط عملکردهای منطقی با هم ترکیب کرده و نشان می دهد.نحوه ی کاربرد این عملکردها :

AND:مقالاتی که هر دو واژه را در بر دارد نمایش می دهد.

NOT:مقالاتی که واژه اول را دارد ولی فاقد واژه دوم است.

OR: برای یافتن دو عبارت هم معنی در یک مرحله جستجو به کار می رود.

این پایگاه عملکردها را از چپ به راست می خواند.عبارت ها را می توان در داخل پرانتز قرار داد.کلمات داخل یک پرانتز به عنوان یک مجموعه واحد پردازش خواهد شد و سپس در روش جستجو منظور خواهد گردید.مثل: Common cold AND (Vitamin c OR zinc).

همیشه 20 نتیجه اول هر جستجو مهمترین و مرتبط ترین نتایج اند.

ما می توانیم از طریق این پایگاه خلاصه یا abstract مقاله را داشته باشیم. برای این کار کافی است از بخش summery گزینه abstract را انتخاب کنیم و display  را کلیک کنیم.

برای دیدن مقاله به صورت فرم متنی یعنی بدون فایلهای گرافیکی ابتدا مقاله مورد نظر را نشاندار کرده و بعد روی text در نوار نمایش کلیک می کنیم و سپس send to را می زنیم در اینجا فرم متنی مقاله مذکور را خواهیم دید.اگر بخواهیم این مقاله را به E-mail خود یا شخص دیگری ارسال کنیم E-mail را از نوار نمایش انتخاب می کنیم و send to  را می زنیم .صفحه ای باز می شودکه باید در جای مشخص شده آدرس مورد نظر را وارد کرده و روی E-mail کلیک کنیم تا مقاله برای ما یا فرد مورد نظر فرستاده شود.

2-جستجوی پیشرفته:

Limits:در جستجوی پیشرفته این امکان وجود دارد تا جستجوی ما در گروههای سنی،جنسیتهای ویژه یا مطالعات بر روی گروههای انسان یا حیوان ،زبان ویژه مقاله منتشر شده ،نوع مقاله و تاریخ جستجوی مقاله به صورت دقیق و … اختصاصی تر شود .برای استفاده از این امکانات گزینه limit را از نوار خاکستری انتخاب می کنیم.

لینک های(Link) مهم :

Index /Preview:

Preview تعداد نتایج جستجو را قبل از نمایش دهد بیان می کند.برای این کار واژه یا واژه های مورد نظر را در جعبه جستجو وارد می کنیم و روی Preview کلیک می کنیم .همچنین می توانیم برای دستیابی به فیلدهای ویژه از Index کمک بگیریم به طوری که ابتدا فیلد مورد نظر را وارد می کنیم ،بعد روی Index  کلیک می کنیم، لیستی مربوط به عنوان وارد شده ما به ترتیب الفبایی نشان داده می شود که می توانیم از آن انتخاب کنیم.

تاریخچهHistory:

Pubmed همه جستجوها و نتایج آنها را در این محل نگهداری می کند که اگر روی History در نوار خاکستری کلیک کنیم می توانیم آنها را ببینیم.

Clipboard:

جایی برای جستجو های انتخابی است. که در اینجا جستجوی ما به مدت هشت ساعت باقی می ماند و ما می توانیم به صورت Off line  از آن استفاده کنیم.برای اضافه کردن به Clipboard بعد از اینکه جستجوی خود را انجام دادیم جستجوی مورد نظر را انتخاب می کنیم، در نوار نمایش روی Clipboard کلیک کرده و سپس Send to را می زنیم، به این ترتیب جستجوی ما وارد Clipboard می شود.

جستجو بر حسب نام نویسنده:

برای جستجوی نام نویسنده، اول نام ونام خانوادگی وسپس اولین حرف از نام کوچک او را در پنجره جستجو وارد کنید(بدون نقطه)،مثل Mr Smithja ،اگر نام نویسنده به همین شکل وارد شود Pubmed نام مورد نظر را در فیلد مولف جستجو خواهد کرد.اما اگر فقط نام خانوادگی نویسنده وارد شود،Pubmed آن را نه فقط در فیلد مولف بلکه در تمامی فیلدها جستجو خواهد کرد.

نکته:برای جستجوی نام نویسنده مورد نظر آن را داخل گیومه قرار دهید و از معرف فیلد نام نویسنده [au] استفاده کنید تا روش جستجوی خودکار غیر فعال گردد.مانند[au]” Smith j “.

جستجو بر حسب عناوین مجلات:

برای جستجوی یک مجله ،می توان عنوان کامل آن را مثل molecular biology of the cell یا شکل مخفف آن را در Medline مثلmol boil cell  و یا شماره استاندارد بین المللی آن را (ISSN) را وارد نمود.

1- ممکن است نام مجله مثل یک اصطلاح در سرعنوانهای موضوعی پزشکی NLM باشد(مانندGene Therapy )،Plumbed آن را به عنوان مش جستجو می کند.در چنین مواردی از معرف فیلد نام مجله [ta] استفاده کنید.

2- نام مجله هایی که فقط یک کلمه ای است برای جستجو نیاز به معرف فیلد نام مجله دارد. مثل:[ta] Scanning در غیر این صورت در تمامی فیلدها جستجو خواهد شد .

3- اگر نام مجله یا بخشی از آن داخل قلاب [ ] و یا داخل پرانتز باشد، نام مجله را بدون آن وارد کنید .مثل:[Am] J Hand surly را به صورت J Hand surly Am وارد کنید.

اشکال نمایش مقالات:

1- نمایش خلاصه (Summery):

شامل نام نویسنده ،عنوان مقاله ،مأخذ(نام مجله و سایر مشخصات)، وضعیت مدرک بازیابی شده(در دست نمایه سازی، تهیه شده توسط ناشر)، تعیین غیر انگلیسی بودن مقاله ، نوع مدرک(مروری و…)ریا، یادداشتی برای عدم وجود چکیده مقاله و شماره های شناسایی (انحصاری) مقاله در Pub med می باشد.

2- نمایش مختصر (Brief):

شامل نام نویسنده، 30 حرف اول از مقاله و PMID  (شماره شناسایی مقاله در Pub med می باشد.

3- نمایش چکیده مقاله (abstract):

شامل نام مجله ،وضعیت رکورد(در مرحله آماده سازی یا تهیه توسط ناشر )،عنوان،تعیین غیر انگلیسی بودن مقاله،نویسندگان،آدرس نویسنده،چکیده،(در صورت وجود)،تغییرها (انحصاری) مقاله در Pub med  می باشد.

4- نمایش به شکل citation:

این فرم نمایش شامل:نام مجله، وضعیت رکورد، عنوان مقاله، تعیین مقاله در صورت غیر انگلیسی بودن ،نویسندگان، آدرس  نویسنده،چکیده( در صورت وجود)،نوع نوشته ،اصطلاح های مش ، نام مشخص با عنوان موضوع، مواد شیمیایی، شماره های شناسایی (انحصاری) مقاله ها در Medline, Pub med  است.

5-نمایش به شکل MEDLINE:

تعریف دو حرفی فیلد ها برای تمامی رکوردها در مدلاین. از این شکل نمایش برای کپی رکوردها به منظور استفاده در برنامه های نرم افزاری مدیریت کتابشناسی می توان استفاده کرد.

لینک های مهم این پایگاه:

Structure _Nucleotide_ Protein_ NCBI databases_ Broken list_ Link out_ Pmc _ oMIM  _ Journals_ Homologue _Gene_ Books_ Genome_ NCBI

در قسمت HELP/FAQ تمامی اطلاعات درباره نحوه استفاده از سایت  و تاریخچه آ ن را ارائه می دهد.

در قسمت my NCBD میتوانیم آدرس e-mail و مشخصات کامل خود را بنویسیم تا از مزایای بیشتری برخوردار باشیم مثلا درخواست مقاله و…

در قسمت related link   می توان موضوع خود را خاص تر نمود.

در قسمت link out  میتوانیم به مقالات full text  دسترسی پیدا کنیم.

در قسمت new/ noteworthy  تغییراتی را که در بازنویسی و ویرایش سایت انجام شده درج می شود.

در قسمت over view  راجع به خود pubmed توضیح داده است.

از قسمت e-utility  میتوانیم برای دسترسی به سایت ها و بانکهای دیگر استفاده کنیم

آشنایی با پایگاه  پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پژوهشگاهی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است كه به منظور پاسخ‌گویی به بخشی از نیازهای پژوهشی كشور در حوزهء علوم و فناوری اطلاعات و  مدیریت مدارك علمی تاسیس شده است. این پژوهشگاه از نظر فعالیت، از استقلال عمل كامل برخوردار است و بر مبنای اساسنامه، اهداف این پژوهشگاه، توسعه و گسترش پژوهش در زمینهء علوم و فناوری اطلاعات، مدیریت دانش و جامعه اطلاعاتی، دست‌یابی به علوم و فناوری‌های نوین در زمینهء یادشده، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، گسترش و ارائه ءخدمات مدیریت دانش، مدیریت اطلاعات و اطلاع‌رسانی اطلاعات علم و فناوری و عمومی‌سازی كاربرد فناوری اطلاعات و اطلاعات علمی و فناورانه تعريف شده است.

پژوهشگاه  از نظر تشكیلاتی از  مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران (معاونت اطلاع‌رسانی)، معاونت پژوهشی و معاونت اداری و مالی و دفتر اشتراک منابع، دفتر تحقیق و توسعه، دفتر سیستم‌های رایانه‌ای و مدیریت روابط عمومی و بین‌الملل تشكیل شده است. همچنين هم‌اكنون، پژوهشگاه دارای سه پژوهشكدهء مدیریت اطلاعات (نام پيشين مديريت دانش) پژوهشكدهء مهندسی اطلاعات (نام پيشين مدیریت فناوری اطلاعات) و پژوهشكدهء علوم اطلاعات (نام پيشين علم‎سنجی و تحليل اطلاعات) است و تاكنون طرح‌های پژوهشی بسیاری در زمینهء علوم و فناوری اطلاعات و مدیریت اطلاعات علم و فناوری در سطح کشور در پژوهشگاه به انجام رسیده است.

لازمهء پیمودن مراحل توسعه و رسیدن به مقام اول علم و فناوری در منطقه كه در برنامهء چشم‌انداز بیست سالهء كشور مطرح شده، مدیریت صحیح دانش و همچنین ایجاد ساختار و تشكیلات نظام‌مند و مبتنی بر اطلاعات دقیق و جامع در زمینه‌های مختلف علم و فناوری است. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با دو مأموریت پژوهش و مدیریت اطلاعات در تأمین این نیاز اساسی در ایران نقشی اساسی دارد.

این پژوهشگاه با بیش از چهل سال سابقه، در مسیر گردآوری، سازماندهی و اشاعهء اطلاعات علم و فناوری در حوزه‌های مختلف علوم، فعالیت كرده و تجربه و دانش مدیریت نظام علم و فناوری در سطح كلان را به‌دست آورده است، به‌طوری كه در حال حاضر پايگاه‎های اطلاعاتی پژوهشگاه  با بیش از 615 هزار ركورد اطلاعاتی كه 126 هزار و 847 ركورد آن به پایان‌نامه‌های كارشناسی‌ارشد و دكترا اختصاص دارد. به‌طور میانگین روزانه 22 هزار نفر بازدیدكننده داشته و بر اساس گزارش شورای عالی اطلاع‌رسانی، از نظر حجم محتوا، مقام اول را در میان پایگاه‌های‌وب دولتی داراست.

همچنین طرح‌ غدیر (عضويت فراگير كتابخانه‌ها) و طرح امین (امانت بين كتابخانه‌ها) با هدف اشتراك منابع یا همكاری بین كتابخانه‌ها و پیاده‌سازی خدمات امانت بین كتابخانه‌ها در كشور توسط پژوهشگاه طراحی شده و فعالیت گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در مسیر آینده با تلاش‌هایی كه انجام داده است، با ابلاغیهء دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی و اداره‌كنندهء سامانهء ملی اطلاعات علم و فناوری و سامانهء وزارتی اطلاعات علم و فناوری انتخاب شده است.

پژوهشگاه در طول چهل سال تلاش بی‌وقفه موفق به كسب افتخارها و جوایز مختلف ملی و بین‌المللی شده و به امید حق و با تلاش و دلسوزی‌های همكاران و مسئولان امر به‌دنبال بهبود مستمر كمی و كیفی فعالیت‌های خود در سطح ملی برای تحقق ماموریت‌های سازمانی و ملی است. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از آغاز تاسیس تاكنون افتخارهاي بسیاری كسب كرده است و توانسته طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی پژوهشی مختلفی را به‌ ثمر برساند

معرفی بانک اطلاعاتی Cochran Library

حتماً در حين کار کردن با بسياري از منابع پزشکي مبتني بر شواهد، نام مجموعه Cochrane را بارها و بارها شنيده ايد. نام این پایگاه برگرفته از نام پزشکی اسکاتلندی به همین نام است که از پایه گذاران پزشکی مبتنی بر شواهد بوده است و به طور عمده مجموعه ای از مقالات systematic review و meta analysis میباشد که به نوعی برگزیده و خلاصه ی بررسی ها و تحقیقات بالینی اند.در این پایگاه کارآزمایی های بالینی معتبر بعنوان منابع کلیدی پزشکی مبتنی بر شواهد در دسترس پزشکان و دانشجویان قرار گرفته اند

Cochrane يک مجموعه بين المللي است که حاوي اطلاعات به روز در ارتباط با تأثير عوامل مختلف مرتبط با سلامت است. در واقع اين مجموعه با هدف فراهم آوردن و انتشار اطلاعات به روز در زمينه هاي مختلف مرتبط با نظام سلامت شکل گرفته است. اين مجموعه امکان دستيابي به اطلاعات را در بسياري از رشته هاي مرتبط با نظام سلامت را فراهم مي آورد. براي دست يابي به اين هدف، اين مجموعه به گروههاي مختلفي تقسيم شده است. هر يک از اين گروهها تحت عنوان يک گروه مروري (Cochrane review groups) شناخته مي شوند. هر گروه خاص فعاليتهايش را در زمينه خاصي از نظام سلامت انجام مي دهد. ساير گروههايي که در اين مجموعه فعاليت مي کنند شامل موارد ذيل است: گروه متدولوژي (Method Group) که به بررسي و توسعه متدولوژي هاي مختلف مي پردازد. گروههايي که مسئوليت موارد مرتبط با جغرافيا و زبان شناسي نواحي مختلف را بر عهده دارند و هم چنين گروهي که به بررسي و ارائه سياست ها و تصميم گيريهاي مجموعه Cochrane مي پردازد.

 

معرفی Oxford Journals

يكي از ناشران اصلي ژورنالهاي پژوهشي و علمي مي باشد. Oxford journals ژوزنالهايي را منتشر مي كند و عنوان ها را توسعه مي دهد و با معتبرترين جوامع علمي جهان در ارتباط مي باشد.

زمينه هاي موضوعي آن شامل: علوم انساني (Humanities), حقوق (Law), علوم زيستي (Life science), رياضيات و علوم فيزيك  (Mathematical & Physic science), پزشكي (Medicine), علوم اجتماعي (Social science) مي باشد.

آشنایی با بانک جامع مقالات پزشکی MEDLIB

این روزها زیاد صحبت از راه‌اندازی موتور جست‌وجو در کشور شنیده می‌شود. بعد از برنامه و طرح‌های گوناگون برای راه‌اندازی یک موتورجست‌وجوی ملی این بار موتور جست‌وجوی جدیدی برای نشریات علوم پزشکی راه‌اندازی شده است.

براساس گزارش پایگاه فناوری اطلاعات برسام و به نقل دنیای اقتصاد، این بانک یک موتور جست‌وجوی مقالات پزشکی فارسی است که با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۶۳نشریه علوم پزشکی در کشور وجود دارد، مقالات همه این نشریات به مرور در این بانک قرار داده می‌شود. به گفته مدیرکل دفتر توسعه انتشارات علمی‌ وزارت بهداشت، تاکنون۲۰ هزار مقاله در این بانک وارد شده و تا پایان مهر ماه این تعداد به ۶۰هزار مقاله افزایش می‌یابد.

در صورتی که یک عضو هیات علمی ‌یا کاربر قصد جست‌وجو در این بانک را داشته باشد می‌تواند بر اساس اسامی مولفان یا موضوع مقاله در آن به جست‌وجو بپردازد. در این بانک جامع مقالات پزشکی چکیده فارسی و انگلیسی و متن کامل مقاله قابل دسترسی است. بانک جامع مقالات پزشکی به نشانی اینترنتی www.medlib.ir قابل دسترسی است و گفته می‌شود سوم مهر ماه در نشست سراسری مدیران مسوول و سردبیران نشریات علوم‌پزشکی به طور رسمی ‌کار خود را آغاز ‌کند.

مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای یکپارچه سازی اطلاعات پژوهشی-آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور و همچنین ایجاد سهولت دسترسی جامعه محققین حوزه سلامت به اطلاعات جامع مربوط به نشریات، مقالات علمی کشور و اطلاعات مربوط به اعضای هیئت علمی و نخبگان اقدام به راه اندازی نسخه آزمایشی بانک جامع تخصصی مقالات و اطلاعات پزشکی نموده است

آشنايي با بانک اطلاعاتي IRANMEDEX

•شرکت پژوهشگران سلامت پس از دريافت مجلات علمي پژوهشي علوم پزشکي کشور اقدام به اسکن آنها نموده و سپس مقالات را در IRANMEDEX جهت استفاده محققين قرار ميدهد.

•نحوه ورود وSearch  در IRANMEDEX

جستجوي Basic:

در Box جستجوصفحه اول عبارت مورد نظر را نوشته و سپس گزينه جستجو را انتخاب مي كنيم. پس از انجام مراحل فوق وانتخاب گزينه جستجوکليه مقالات موجود در اين بانک درصفحه بعد خواهد آمد.

•به مثال زير توجه فرماييد:

 

•جستجوي پيشرفته :

 

•               با انتخاب گزينه جستجوي پيشرفته در بالاي صفحه اصلي IRANMEDEX وارد صفحه جستجوي پيشرفته مقالات  ميشويد.در این صفحه شما می توانید یک سری محدودیت شامل : نام نویسنده، فقط مقالات تمام متن، محدوده زمانی خاص و…. را اعمال کنید. این کار باعث می شود که جستجوی دقیق و خلاصه تری داشته باشید.

 

•فهرست مجلات :

•               با انتخاب اين گزينه از بالاي صفحه اصلي IRANMEDEX  وارد يک ليست الفبايي از مجلات علمي  پژوهشي علوم پزشکي فارسي ولاتين داخل کشور ميشويد. چنانچه در جلوي عنوان علامت P خورده باشد بدين معني است که Full Text مقالات آن در اين بانک موجود ميباشد . با کليک بر روي عنوان مجله ميتوانيد  هر شماره اي که Full Text  آن در اين بانک ارائه شده است را مشاهده نماييد.

 

معرفی پایگاه اطلاعاتی ابسکو (ebscohhost)

Ebscoo  یکی از پیشگامان جهانی دسترسی به اطلاعات از طریق خدمات اشتراک مجلات چاپی و الکترونیکی ، تولید و توسعه پایگاهای اطلاعاتی تحقیقا تی ، دسترسی پیوسته به بیش از 100 پایگاه اطلاعاتی و هزاران مجله الکترونیکی است . شرکت ebsco تعداد زیادی پایگاه اطلاعاتی تمام متن مختص  خود دارد. و پایگا های اطلاعاتی مشهوری نیز از سایر تامین کنندگان اطلاعات در اختیار دارد . مهم ترین  پایگاهای که ebsco  در اختیار دارد ، دو پایگاه business source و  academic search fulltext primier  می باشد .

این بانکهای اطلاعاتی جامع مجموعه جامع از مجموعه های مرجع تا بانکهای اطلاعاتی تخصصی از جمله در زمینه آموزش و پرورش برای عموم و قشر دانشگاهی را در بر می‌گیرد

در ابتدای ورود به سایت باید دیتا مربوط آموزش و پرورش را انتخاب کرده و سپس شروع به جستجو کنید.

آدرس پایگاه: www.ebscohost.com

 

معرفی بانک اطلاعاتی Ovid SP

Ovid يكي از اولين پايگاه هاي تجاري دنيا در امر گسترش سريع تكنولوژي اطلاعات (IT) است. از همان روزهاي ابتدايي، Ovid به سرعت رشد پيدا كرد و به عنوان يك شركت برجسته در دنيا در امر دستيابي به اطلاعات و محصولات الكترونيكي، مهارت­هاي تحقيقاتي و خدمات پشتيباني براي كاربران سراسر دنيا، درآمد. در سال 2001، Ovid با شركت Silver Platter ادغام شد و موجب يكي شدن منابع دو نام برجسته دنيا در زمينه پزشكي و تحقيقات علمي شد. امروز، ميليون ها محقق، دانش‌پژوه و متخصص كلينيكي در سراسر دنيا به قابليت­هاي تحقيقات پزشكي online كه شركت Ovid ارائه مي­دهد دسترسي دارند.

Ovid و فناوری آن، يك پيشرو شناخته شده در حل نيازهاي اطلاعاتي الكترونيكي در زمينه‌هاي علوم زيستي، بهداشت و پزشكي است. Ovid با ارائه محتوي، ابزار و خدمات ويژه، نيازهاي گوناگون تحقيقاتي بيش از 13 ميليون كاربر در سراسر دنيا را در امور علمي، پزشكي و تخصصي برآورده مي كند و جواب­هاي درست و دقيقي براي سؤالات مهم و اساسي در اختيار دارد كه به تقويت اكتشاف و كاوش در موضوعات كمك مي كند. Ovid با استفاده از موتور جستجوي قوي خود، جستجو، تحقيق و دسترسي به محتواي 1200 ژورنال و بيش از 1000 كتاب را از حدود 200 بانك اطلاعاتي امكان پذير ساخته است.

از سال 1988 كه Ovid شروع به كار كرده در دنيا مورد استفاده كتابداران، محققان، متخصصان كلينيكي، و دانش‌پژوهان دانشگاه­هاي برجسته دنيا، مدارس پزشكي، كتابخانه‌هاي پژوهشي، بيمارستانها و سيستمهاي بهداشت و سلامت، داروسازي و شركتهاي بيمه (HMO) قرار گرفته است. تنها در امريكاي شمالي، Ovid توسط93% از كتابخانه‌هاي پزشكي، 97% از بيمارستانهاي آموزشي، و 87% از بيمارستانهاي 200 تختخوابي آمريكا و همچنين توسط 30 شركت برجسته داروسازي مورد استفاده قرار مي­گيرد.

معرفی بانک اطلاعاتی Mosby’s nursing consult

Nursing Consult پایگاه طبقه بندی شده تمامی مقالات مربوط به 2700 عنوان منبع بین المللی شامل مجلات بازبینی دقیق شدهPeer Reviewed و سایر انتشارات تجاری به صورت الکترونیکی می باشد. پوشش این پایگاه جامع بوده و اطلاعات Evidence-Based را نیز شامل می شود. این پایگاه قابل استفاده برای تمامی متخصصین پرستاری، مامایی، دست اندر کاران و مدیران مرتبط با توسعه و مدیریت پرستاری، اقتصاد بهداشت و … می باشد. این پایگاه توسط Elsevier تهیه و تدوین شده است.

آشنایی با پایگاه اطلاعاتی UpToDate

معرفی:

Up-To-Date منبع اطلاعاتی الکترونیکی است که بر روی وب و در قالب لوح  فشرده منتشر می شود و اطلاعاتی تفصیلی را درباره مراقبت از بیمار و موارد بالینی (علائم بالینی، روش های آزمایشگاهی و تشخیص و درمان بیماریها) ارائه می دهد که برای پزشکان و بیماران کاربرد دارد. هر ساله بیش از ۸۰ میلیون مورد مربوط به بیماران توسط تیم های تحقیقاتیUpToDate مورد پژوهش و بررسی قرار می گیرد و هر ۴ ماه یکبار اطلاعات ارائه شده در UpToDate روزآمد می شود.

 پوشش موضوعی UpToDate:

در این پایگاه بیش از ۷۵ هزار صفحه متن و تصویر و بیش از ۲۵۰ هزار منبع فراهم شده است و یک پایگاه اطلاعاتی دارویی و پیوندهایی به چکیده های مدلاین نیز ارائه شده است. UpToDate بیش از ۷۳۰۰ زمینه موضوعی را در ۱۳ تخصص پزشکی پوشش می دهد که عبارت است از:

کلیه، اعصاب، گوارش و کبد، خون شناسی، سرطان، بیماری های عفونی، ریه، حساسیت ها و ایمنی شناسی، اطفال، روماتولوژی، زنان و زایمان و بهداشت زنان، غدد درون ریز، قلب و عروق، طب خانواده و اورژانس، مراقبت های اولیه بزرگسالان

 جستجو در UpToDate:

برای جستجوی اطلاعات در UpToDate مراحل زیر را دنبال کنید:

1.در کادر جستجو (New Search) عبارت جستجوی خود را وارد کنید.

نکته: عبارت جستجو می تواند نام  بیماریها، علائم بیماری، رویکردها و اختلالات آزمایشگاهی، نام داروها و رده های دارویی باشد.

2.بر روی Go کلیک کنید.

3.در صفحه نتایج جستجو با کلیک کردن بر روی عنوان یک زمینه موضوعی، نتایج مربوط به آن موضوع را مشاهده کنید.

اخص کردن عبارت جستجو:

برای بازیابی اطلاعات دقیق تر، عبارتی را وارد پنجره جستجو کنید که دقیقاّ آنچه را که می خواهید نشان دهد. برای مثال به منظور یافتن اطلاعاتی درباره چگونگی درمان فشار خون در دوران حاملگی، دقیقاّ عبارت Treatment of hypertension in pregnancy را وارد کادر جستجو کنید، زیرا این عبارت اطلاعات دقیق تری را نسبت به واژه Hypertension برای شما بازیابی خواهد کرد.

نکات جستجو:

1.UpToDate اختصارات و مترادف های رایج را تشخیص می دهد. برای مثال کلمه GERD نتایج مربوط به Gasteroesophageal reflux disease (بیماری رفلاکس مری) را بازیابی می کند.

2.در فرایند جستجو استفاده از حروف بزرگ یا کوچک نتایج یکسانی را بازیابی می کند.

3.عبارت جستجو به طور خودکار در تمامی تخصص های موضوعی پزشکی تحت پوشش UpToDate جستجو می­شود.

4.در UpToDate نام یک نویسنده، عنوان یک مجله و سال انتشار قابل جستجو نمی باشد.

اطلاعات ویژه بیماران:

UpToDate صدها موضوع آموزشی را برای بیماران فراهم آورده است که همانند اطلاعات مخصوص پزشکان هر ۴ ماه یکبار روزآمد می­شوند و در نتیجه دقیق ترین و جدیدترین مطالب در اختیار بیماران قرار می گیرد. این اطلاعات مربوط به شایع ترین بیماریها بوده و به جنبه هایی از بیماری مانند ریسک فاکتورها، علل بیماری، روش های تشخیص، اقدامات پیشگیرانه، اختلالات و درمان های پیشنهادی اشاره می کند.

اطلاعات ارائه شده در این قسمت تنها برای آموزش و آگاهی بیماران و خانواده های آنها می باشد و برای سایر گروه های خوانندگان مناسب نیست. به منظور دستیابی به اطلاعاتی در سطح سایر گروه های بیماران به بخش “Where to get more information” در هر کدام از زمینه های موضوعی اطلاعات مخصوص بیماران مراجعه کنید.

اطلاعات مخصوص بیماران به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است و از طریق سایت www.uptodate.com/patients در دسترس می باشد.

برای ورود به پایگاه UpToDate  بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.uptodate.com

 

آشنایی با پایگاه اطلاعاتی ProQuest

ProQuest مجموعه ای از پایگاه های اطلاعاتی است که شامل پایان نامه ها، سخنرانی ها، مقالات، نشریات علمی و گزارش ها می باشد. این مجموعه اطلاعاتی از ناشران مختلف از قبیل Oxford, springer, Emerald, CRCPress و… را جمع آوری کرده و امکان دسترسی به متن کامل مقالات و پایان نامه ها را برای محققین فراهم می کند.

یکی از مهمترین و اساسی ترین پایگاه های اطلاعاتی موجود در آن، پایگاه اطلاعات پایان نامه ها می باشدکه بیش از ۲٫۲ میلیون پایان نامه را پوشش می دهد.

این پایگاه شامل اطلاعات کتابشناختی و چکیده بیش از دو میلیون پایان نامه های دانشجویان ۱۰۰۰ دانشگاه جهان ( غالبا” آمریکای شمالی ) در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است و سالانه اطلاعات ۴۷۰۰۰ پایان نامه جدید به این مجموعه اضافه می شود. از سایر قسمت های آن به بانک اطلاعاتی میکرو فیلم ها نیز باید اشاره کرد.

این دیتا بیس زیرمجموعه گروه اطلاعات کمبریج به حساب می آید.
این پایگاه اطلاعاتی با دامنه موضوعی هنر و علوم انسانی، تجارت و صنعت، کامپیوتر و اینترنت، اقتصاد و بازرگانی، آموزش و پرورش، علوم محیطی، بهداشت، فرهنگ و آداب و رسوم، سیاست، دولت و قانون، علوم پایه و ریاضیات، امور اجتماعی، علوم ورزش و سرگرمی می باشد. تمامی متون به همراه عکس هست و خلاصه مقالات به زبان های غیر انگلیسی هم ارائه گردیده است.این بانک اطلاعاتی از آدرس الکترونیکی زیر قابل دسترسی است:

www.proquest.com

 

http://www.proquest.com/en-US/support/default.shtml

 

معرفی بانک اطلاعاتی ISI web of knowledge

ISI يا Institute for Scientific Information يکی از بزرگترين شرکتهای توليد کننده بانکهای اطلاعاتی در نيم قرن اخير مي‏باشد که جهت پاسخگويی به نياز پژوهشگران جهان در سال 1958 فعاليت خود را آغاز نمود. امروزه ISI به عنوان بزرگترين ناشر بانکهای اطلاعاتی جامع، علوم چندشاخه‏ای و کتابشناختی در بين پژوهشگران جهان بشمار مي‏آيد. اين شرکت بيشتر محصولات مهم خود را در قالب يک پورتال به نام (Web of Knowledge (WOK با رويکرد کامل جستجو، تحليل، اشتراک اطلاعات و توليد مقاله ارائه مي‏نمايد.
WOK مجلاتی را در حوزه‏های علوم، علوم اجتماعی، هنر، علوم انسانی و غيره پوشش مي‏دهد. محيط جستجوی اين بانک اطلاعاتی يکی از بهترين محيط‏های جستجوی اطلاعات برای تمامی سطوح تحقيقات علمی است

Web of science شامل سه قسمت است که عبارتند از:

SCI(science citation index) نمایه استنادی علوم است که نخستین بار در سال 1961 در فیلادلفیای آمریکا منتشر شد و زمینه های علوم ، پزشکی، کشاورزی ، فنی و مهندسی را در بر می گیرد.

Social science citation index)) حدود 1180 عنوان مجله در زمینه علوم اجتماعی را پوشش می دهد.

(Arts and humanities citation index) حدود 1130 عنوان مجله در زمینه هنر و علوم انسانی را پوشش می دهد.

دانلود کتاب مقاله استاندارد | پسورد سایت های علمی

برای سفارش موارد زیر، با تلگرام و یا ایمیل ما مکاتبه کنید. دانلود مقاله ، خرید ایبوک ، دانلود استاندارد ، دریافت پایان نامه و خرید پسورد دانشگاهی خرید کتابهای آمازون، خرید اکانت iThenticate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا